Ketenzorg en Corona

Het coronavirus ontregelt de hele maatschappij. Overal worden passende maatregelen genomen, zeker in de zorg. Patiënten worden voor ieders veiligheid zoveel mogelijk buiten de praktijk gehouden. De eerste focus is gericht op de acute zorg en het beschermen van onze kwetsbare en oudere burgers en patiënten.

We adviseren je om zo goed als mogelijk in contact te blijven met jouw ketenzorgpatiënten. Zo blijven jouw patiënten in beeld. Zij zijn kwetsbaar en hebben goede zorg nodig. 

Wij adviseren:

1.Consulten op afstand
Zet reguliere ketenzorgconsulten waar mogelijk om in telefonische of e-mail contacten. Registreer deze contacten in de beschikbare velden binnen de Vital Health omgeving (zie screenshot). Telefonische- en e-consulten worden als een volwaardig consult gerekend. Raadpleeg onze Gesprekswijzer voor telefonische consulten of de pagina over Advance Care Planning (ACP) tijdens Coronapandemie

 

2.Volg het advies van de CAHAG 
Volg voor spirometrie en het gebruik van de Incheck Dial altijd de actuele adviezen van de CAHAG. Deze vind je op de CAHAG nieuwspagina.

3.Vraag hulp van een van onze verpleegkundig consulenten DM2/CVRM
Heb je zorginhoudelijke vragen of een moeilijke casus? Wij werken samen met drie verpleegkundig consulenten DM2/CVRM. Juist in deze tijd kunnen zij je helpen om je patiënten de beste zorg te geven. Korte vragen telefonisch of per e-mail, of casuïstiek bespreken via beeldbellen. Bel je regioadviseur of stuur een e-mail. 

4.Thuiswerken
Creëer een thuiswerkplek. Wanneer je vanuit huis in het HIS kan werken, dan kun je op de gebruikelijke manier vanuit het patiëntendossier doorklikken naar het dossier in het KIS. 
Dit noemen we de  SSO koppeling. Als je vanuit huis geen toegang hebt tot het HIS, dan is het mogelijk om in te loggen in VitalHealth op de volgende manier:  

  • Open de internetbrowser. Vanwege het uitfaseren van Internet Explorer raden we aan om geen gebruik te maken van deze browser. 
  • Typ in de adresbalk het internetadres waarmee het inlogscherm van VitalHealth wordt geopend. Dit adres verschilt per praktijk. Een overzicht met deze gegevens is met deze nieuwsbrief per mail aan alle praktijken verzonden. 
  • Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je het wachtwoord niet meer weet, kun je kiezen voor de optie ‘Uw wachtwoord vergeten’. Hiervoor is het noodzakelijk om het mailadres te gebruiken waarop je in het verleden de inloggegevens hebt ontvangen. 
NB: waarschijnlijk vraagt VitalHealth bij het apart inloggen om het wachtwoord te wijzigen. Als het wachtwoord wordt aangepast, kloppen de instellingen van de SSO koppeling in het HIS hierdoor niet meer. De volgende keer dat je weer gebruikmaakt van de SSO koppeling, moet dit daarom aangepast worden in het HIS. 
Kom je er niet uit, bel dan met onze functioneel beheerder: 088 118 17 08. Zij is bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08.00 - 14.00 uur. Buiten deze tijden kun je bellen met de supportdesk van VitalHealth: 0318 75 47 35.
Wij werken samen met Philips om aanvullende digitale voorzieningen voor jullie te organiseren. Wij houden jullie op de hoogte.

5.Samenwerking met de thuiszorg 
Intensiveer je samenwerking met de thuiszorg. Beperk het contact met kwetsbare ouderen door niet op huisbezoek te gaan als dat niet noodzakelijk is. Mogelijk komt er thuiszorg bij jouw zorgvrager, vraag of zij voor jouw een controle willen uitvoeren of een boodschap willen overbrengen. 

6.Coulance
Natuurlijk zullen wij als zorggroep in deze tijd van hectiek en onzekerheid de nodige coulance tonen voor wat betreft het tijdig navolgen van de acties in de zorgprogramma’s.

7.Ondersteuning
Heb je vragen of hulp nodig? We staan voor jullie klaar en zijn bereikbaar via info@ketenzorgfriesland.nl en op de jullie bekende telefoonnummers van onze regioadviseurs. Daarnaast is de frontdesk van Dokterszorg Friesland iedere werkdag bereikbaar op 0513 65 67 70.