Ketenzorg en Corona (2)

Lees voor
Vervolg Ketenzorg en corona (2)

Vorige week ontvingen jullie onze eerste nieuwsbrief over ketenzorg en het coronavirus. In eerste instantie was het advies van het crisisbeleidsteam om de chronische zorg op te schorten en deze patiënten niet in de praktijk te ontvangen. We zijn nu een week verder en krijgen steeds meer vragen over het continueren van de ketenzorg op afstand. Zoals wij vorige week in de nieuwsbrief Ketenzorg en corona aangaven, adviseren we je om zo goed mogelijk in contact te blijven met jouw ketenzorgpatiënten. Zo blijven de (kwetsbare) patiënten in beeld.

Verruiming zorg op afstand door NZa

De NZa verruimt de mogelijkheden voor het leveren van zorg op afstand door alle eventuele belemmeringen of beperkende voorwaarden in alle zorgsectoren buiten werking te stellen. Voorbeelden hiervan zijn een contractvoorwaarde in de NZa-regels of de verplichting van face-to-facecontact. Het uitgangspunt moet nu zijn dat noodzakelijke zorg kan worden geleverd. Deze uitzonderingsmaatregel gaat in vanaf 1 maart 2020 tot het moment dat de landelijke richtlijnen en adviezen van de overheid en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) niet meer van toepassing zijn. Na beëindiging zal er een overgangstermijn van een week worden gehanteerd. De NZa heeft hierover contact gehad met Zorgverzekeraars Nederland. Zij vinden dit een goede ontwikkeling. Zorgverzekeraars bekijken op dit moment hoe zij hiermee omgaan. Zie ook: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_304668_22/1/

Mening van LHV over beeldbellen

De LHV geeft aan dat er geen juridisch of medisch bezwaar is voor beeldbellen, zolang het geldt als 1-op-1 vervanging voor een telefonisch consult en er geen (medische) informatie uit het gesprek wordt opgeslagen buiten het dossier van de patiënt. Net als bij een fysiek of telefonisch consult moet de zorgprofessional in het dossier opnemen wat de inhoud van het gesprek was. De LHV bracht een duidelijk advies uit, zie: https://www.lhv.nl/service/lhv-advies-voor-inzet-beeldbellen-en-videoconsult

Let wel: toepassingen als Skype, Zoom, Hangouts, FaceTime en WhatsApp voldoen niet aan alle beveiligingseisen die wet- en regelgeving daaraan stellen (AVG, NEN en ISO-normen voor informatiebeveiliging in de zorg). Het is belangrijk om je bewust te zijn van de veiligheidsrisico’s die je neemt wanneer je middelen als WhatsApp of FaceTime inzet voor de patiëntenzorg.

We zijn met onze KIS leverancier VitalHealth aan het onderzoeken of op korte termijn het videobellen kan worden ingebouwd in de KIS omgeving. Zodra hier mogelijkheden voor zijn, gaan wij dit communiceren. Daarnaast oriënteren wij ons op een aantal losse beeldbelsystemen voor de zorg die wel voldoen aan de normen. Op dit moment hebben wij hierover nog geen advies klaar. Er zijn vele mogelijkheden beschikbaar, je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:
Beter Dichtbij:  Beterdichtbij.nl
Spreekuur nu:  Spreekuur.nu
Therapieland:  Therapieland.nl
ClickDoc:           cgm.com/nl

Uiterlijk eind volgende week communiceren wij ons advies en de kenmerken van de verschillende systemen.

Adviezen voor continueren ketenzorg:

In onze eerste nieuwsbrief adviseerden we over het voortzetten van je ketenzorgconsulten. Daar doen we nu een aanvulling op:

  • Volg je agenda, als dat haalbaar is. Verplaats geen afspraken als dat niet nodig is. Bespreek met teamgenoten hoe je zorg op afstand geeft. Laat afspraken niet verzetten of verwijderen omdat patiënten afbellen, geef aan dat ze worden gebeld (met beeld) op het moment van de afspraak.
  • Voer een telefonisch consult en registreer deze ook zo in het KIS door de optie ‘Telefonisch contact’ te kiezen in het KIS i.p.v. een ‘Consult’, zie onze eerdere nieuwsbrief d.d. 19 maart 2020.
  • De verplichte velden zijn tijdelijk vervallen voor de vitale parameters, dus dat is geen belemmering meer voor een kwartaal- of jaarcontrole. Vul alleen die gegevens in die ook daadwerkelijk zijn gemeten en actueel zijn.
  • Kies voor een tussentijdse controle voor de Anamnese en Voorlichting een Behandelplan in het KIS. Een bloeddruk kan na de coronacrisis door bijvoorbeeld de doktersassistente gemeten worden.
  • Een tussentijdse controle telt volledig mee voor de consultregistratie.
  • Adviseer patiënten een bloeddrukmeter aan te schaffen en wanneer er geen tensie kan worden gemeten, vraag dan naar de eventuele symptomen en/of klachten.
  • Overleg met de huisarts wanneer op basis van jouw klinisch beeld er bepalingen en/of verdere medische onderzoeken noodzakelijk zijn.
  •  En tot slot, voer met je patiënt ‘het andere gesprek’, hoe komen ze de tijd door, waar hebben ze behoefte aan, waar maken ze zich zorgen over? Ook deze ondersteuning door de POH is heel belangrijk.
Thuiswerken met Coordinate

Via deze link vind je een beschrijving hoe je vanuit huis met Coordinate kan werken. Kom je er niet uit, bel dan met Irene Haveman: 088 118 17 08. Zij is bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08.00 - 14.00 uur. Buiten deze tijden kun je bellen met de supportdesk van VitalHealth: 0318 75 47 35.

Inzet van het patiëntenportaal: oproep aan praktijken die versnelt met het Engage patiëntenplatform van VH willen werken

We willen voor geïnteresseerde praktijken versneld het patiëntenportaal Engage binnen het KIS invoeren. Dit onderdeel van het KIS heeft veel basisfunctionaliteiten die nu goed van pas komen om zorg op afstand te verlenen. Zo kunnen zorgverleners met patiënten chatten en bijlagen delen (zoals foto’s) en samen, of apart, meetwaarden registeren. Denk hierbij aan het doorgeven van de dagcurve, bloeddruk, lengte of het gewicht. SOEP-verslaglegging is, zoals bekend ook mogelijk in Coordinate, met daarmee een automatische terugkoppeling naar het HIS. Engage is al beschikbaar op de pc, laptop en tablet. Hier vind je een factsheet over Engage.
Wij gaan dit vanuit Ketenzorg Friesland stap voor stap uitrollen, zodat het behapbaar is voor ons als zorgroep. Ook Philips VH heeft aangegeven dat dit niet op de korte termijn voor grote aantallen praktijken beschikbaar kan komen, omdat de landelijke vraag erg groot is.
Maar ze willen ons in Friesland wel voor een aantal praktijken met voorrang bedienen. Ketenzorg Friesland ondersteunt de praktijken volledig bij deze invoering. Interesse? Meld je dan aan op info@ketenzorgfriesland.nl.
Let wel: het aantal praktijken waarmee we kunnen starten is beperkt, dus reageer zo snel mogelijk.

Heb je vragen of hulp nodig?

We staan voor jullie klaar en zijn bereikbaar via info@ketenzorgfriesland.nl en via onze regioadviseurs (voorheen relatiebeheerders). Daarnaast is de frontdesk van Dokterszorg Friesland iedere werkdag bereikbaar op 0513 65 67 70.

Wij wensen jullie wederom heel veel succes in de praktijk!

Team Ketenzorg Friesland.