Verwijzen binnen en buiten de keten

Lees voor
Verwijzen binnen en buiten de keten

Hoe verwijs je een ketenzorgpatiënt door naar een ketenpartner? En hoe werkt het als het om een verwijzing gaat die buiten het ketenzorgprogramma valt? We leggen het je graag uit.     

Verwijzen binnen de keten 

Voor de zorg die nodig is -en die binnen het zorgprogramma valt- kun je op twee manieren verwijzen naar een ketenpartner. Dit kan via: 

  1. het samenwerkingsplatform van VIPLive 
    In VIPLive kun je met verschillende zorgverleners samenwerken rondom de patiënt. Wanneer de samenwerking via een verwijzing plaatsvindt, worden de relevante gegevens uit het  zorgdossier gedeeld met de netwerkpartner. Daarnaast kun je het gezondheidsplan en het ACP delen met de netwerkpartners waarbij dat van belang is. 
  2. ZorgDomein 
    In ZorgDomein kun je een?verwijsafspraak maken naar een ketenpartner. Let erop dat je een zorgproduct kiest met in de zorgproductomschrijving ‘Ketenzorg Friesland’ (KZF). 
Verwijsroutes 

Klik hier voor een overzicht van de verwijsroutes met de beschikbare verwijsredenen. 

Aandachtspunten
  • ZorgDomein-verwijzingen met in de omschrijving ‘Ketenzorg Friesland’ (KZF) zijn alleen mogelijk voor ketenzorgpatiënten. 
  • Gebruik bij verwijzingen een concrete en specifieke vraagstelling 
    Klik hier voor een overzicht van specifieke indicaties 
    Klik hier voor de aandachtspunten bij een verwijzing naar de longarts 
  • Het ziekenhuis herkent een ketenzorgpatiënt niet als deze via een ‘gewone’ ZorgDomein-verwijzing wordt doorverwezen. De zorgverzekeraar krijgt dan een aparte rekening van de behandeling. Dit betekent dat er dubbele kosten in rekening worden gebracht. Ook betekent dit dat de patiënt een rekening voor zijn of haar eigen risico ontvangt. Het is daarom erg belangrijk dat je kiest voor een zorgproduct met daarin de omschrijving ‘Ketenzorg Friesland’ (KZF).  
Verwijzen buiten de keten 

Heeft een patiënt meer of andere zorg nodig dan in onze zorgprogramma’s staat beschreven? Dan verwijs je de patiënt via een ‘gewone’ ZorgDomein-verwijzing. De patiënt gaat dan tijdelijk uit de keten. Wanneer de patiënt weer wordt terugverwezen, kun je deze weer includeren.  

Vragen 

Als je vragen hebt, bel of mail gerust met jouw regioadviseur.